the mountain goats

The Mountain Goats kondigt album Dark in Here aan

Afgelopen oktober bracht The Mountain Goats ons Getting Into Knives, waaruit bleek dat de steady kwaliteit van de band hun kracht is. Niet echt vernieuwend, maar wel ’n heerlijk en bekend geluid, enigszins naar verwachting bij album nummer 20+. En dat met vooral bassist Peter Hughes als stabiele factor de afgelopen 30 jaar. Vandaag brengt The Mountain Goats het nieuws dat we opnieuw een album krijgen, Dark In Here komt 25 juni uit via Merge Records, de soundtrack van deze aankondiging is “Mobile”.

Getting Into Knives werd opgenomen in maart 2020 bij ’twee beroemde studio’s in het diepe zuiden’ zei Hughes in interviews. We kwamen er al snel achter dat Getting Into Knives, release in oktober op tape was gezet bij Sam Phillips Recording in Memphis, een magische ruimte waar iedereen van Elvis Presley tot The Cramps te gast was, dus … wat werd er in die 2e beroemde studio opgenomen? Ja hoor, je raad het al…
Dark in Here werd opgenomen in de week tussen Getting Into Knives en Songs for Pierre Chuvin in FAME Studios, de Muscle Shoals instelling die tevens Aretha Franklin, Wilson Pickett, Gregg Allman, Bobby ‘Blue’ Bland en honderden anderen heeft vereeuwigd.

“Mobile” featured Muscle-Shoals-spelers Spooner Oldham (Bob Dylan, Neil Young, Linda Ronstadt) op elektrische piano en Will McFarlane (Bonnie Raitt, Tammy Wynette) op leadgitaar. Hier is Mountain Goats-bassist Peter Hughes over die ervaring en zijn interpretatie van de teksten van medegeit Darnielle:

“The Mountain Goats have been playing together as a band long enough to have developed a degree of musical telepathy, but listening to these two guys responding in real time to us and each other revealed another level of connectedness altogether, one bordering on the supernatural. We ran through most of these songs three times; I’m pretty sure the performance of “Mobile” you’re hearing is a second take.

One of my quarantine projects after getting home was going back to Moby Dick and actually finishing it for once, and I was amused to encounter early on the retelling of the story of Jonah. If Melville gives it to us as a fiery 19th century New Bedford sermon, what “Mobile” offers might be understood as Father Mapple’s modern-day Gulf Coast flip side, the breeziness of McFarlane’s electric guitar and Matt Douglas’ accordion belying its protagonist’s guilty conscience.”

Frontman John Darnielle is alles behalve zeker over hoe dit, toch ietswat donkerder album, ontvangen zal worden. In februari 2020 kwam de band aan in Memphis, van een pandemie geen sprake. Nu we meer dan een jaar verder zijn zegt John niet als overbodige luxe in de liner notes:

“A moment in time. Ha! That it was my friend…”